“Afgelopen jaar ben ik intensief begeleid door een fysiotherapeut om te herstellen van een Frozen Shoulder na een ski-ongeluk. Met de oefeningen en Dry Needling ben ik goed geholpen. Officieel ben ik klaar, maar ik ben nog niet tevreden. Ik kan de schouder weer bewegen en belasten maar ik kom nog niet zover als mijn andere schouder. De spieren in mijn schouder blijven erg vast zitten. Vandaar dat ik dacht aan massage. Op korte termijn zou het fijn zijn om een afspraak te plannen. Kun jij daarbij helpen?”

Dit was de mail die ik enkele weken geleden ontving van Els. Als het acute letsel – in geval bij een Frozen Shoulder het helemaal niet kunnen bewegen – voorbij is, kan ik heel goed helpen met het laatste stukje in het herstel. Door de spieren, het gewricht en het kapsel in beweging te brengen lukt het goed het gezonde beweegpatroon weer uit te voeren. Nu zijn we 4 weken en 3 behandelingen verder en Els is met sprongen vooruit gegaan.

Persoonlijke eigenschappen bepalen mede succesfactor

Els gaf uitleg wat ze de afgelopen maanden gedaan heeft om te herstellen. Na een uitgebreide intake werden voor mij een aantal zaken duidelijk. Els is gedreven, neemt geen genoegen met ‘nee’ als antwoord en wil zelf actief iets kunnen doen in haar herstel. Ze is niet iemand die verwacht dat iemand anders haar beter maakt.

Door te smokkelen kon ze bewegen

We gingen aan de slag, maar niet meteen met masseren. Els ging op de bank zitten en ik bracht in kaart wat haar beweegbereik nu is. Dit doe ik vaak in combinatie met een spiegel. Daarin kun je zelf meekijken wat het precieze beweegbereik is in plaats van het jezelf in te beelden. Zoals Els al zei, kwam de schouder goed in beweging. Ze kon haar arm zelfstandig tot boven haar schouder en zelfs helemaal verticaal langs haar oor brengen. Ze smokkelde echter wel door haar schoudergordel en schouderblad mee op te tillen. De beweging kwam niet zuiver uit het schoudergewricht zelf.

Alsof de handrem eraf gehaald werd

Door diverse schuif en trektechnieken rondom de schoudergordel en op haar onderarm en pols uit te voeren werd al snel duidelijk dat ze soepeler en zuiverder kon bewegen. Ze merkte ook dat de stijfheid die ze voelde rondom de bovenkant van haar schouder minder werd. Ik omschrijf dit vaak ‘alsof de handrem eraf is gehaald’. Spierspanning ergens in de keten beperkt het soepel en zuiver bewegen van de gehele keten. Het is zaak deze blokkade op te sporen en te verminderen.

Weten wanneer het genoeg is

Na 15 minuten bewegen, aanspannen en ontspannen kon Els haar handruggen helemaal zelfstandig boven haar hoofd tegen elkaar aansluiten. En dat zonder te smokkelen in het gewricht. Els was zelf verbaasd dat dit zo snel kon gaan. Ik heb de spieren beloond met een stevige en diepe sportmassage terwijl ze op tafel lag. Dit wisselde ik af met bewegingen van de arm. Na pakweg 35 minuten gaf Els aan dat ze wat tintelingen begon te voelen in de arm tijdens het maken van een serie bewegingen.

Aankleden ging in tijden niet zo makkelijk

Je moet ervoor waken niet teveel in te korte tijd te willen doen. Dit was een duidelijk signaal voor mij dat Els haar lichaam er genoeg van had. Ik sloot de behandeling af met een rustige ontspanningsmassage van 10 minuten. Els kwam vederlicht van de tafel omhoog. Bij het aantrekken van haar trui merkte ze direct op dat dit in tijden niet zo makkelijk ging.

“Bedankt voor de behandelingen. Ik voel meteen al dat het erg geholpen heb. Ik heb het gevoel alsof mijn ene arm nu een paar centimeter langer is. Ik kom zeker terug om alles helemaal in orde te laten maken”

Herken jij je in het verhaal van Els en wil je nu ook eindelijk wel eens blijvend verlichting van je pijnklachten? 

Ik denk dat je deze artikelen ook interessant zult vinden

Hoe Bryon in 2 behandelingen van zijn lage rugklachten afkwam

Hoe Bryon in 2 behandelingen van zijn lage rugklachten afkwam

Met een training op zaterdag had Bryon last gekregen van zijn onderrug. Bryon is een fanatiek sporter. Hij zit graag in de sportschool om aan kracht en conditietraining te doen. Hij gaat vier keer per week. Dat doet hij al 7 maanden. Hij let verder goed op zijn...

Ook Blessurevrij Hardlopen?

Loop jij op dit moment regelmatig hard? Lukt het de laatste tijd niet meer vrijuit te genieten van het hardlopen? Of ben je nu wel pijnvrij maar ook juist heel erg blessure gevoelig?

Grote kans dat jij je lichaam niet op de juiste manier verzorgt. Neem je sport en je herstel serieus en zorg ervoor dat je blessurevrij door kunt blijven lopen.

Wil je weten hoe dat dan werkt? Meld je dan aan voor “Ontdek de wereld van het blessurevrij hardlopen”. Daarin laat ik zien hoe jij de kans op blessures aanzienlijk verkleind, veel meer resultaat kunt halen uit je huidige trainingen en met sprongen vooruit zult gaan in je sport.

Je hebt je met succes ingeschreven!