“Al sinds mijn laatste race in oktober heb ik last van mijn schouders. Ik heb iets verdraaid tijdens de MonkeyBars. Bij het afzwaaien maakte ik een verkeerde beweging. Direct voelde ik een vervelende pijnscheut die tijdens de rest van de run bleef zeuren. Ik heb foto’s en een scan laten maken maar er was geen schade aan het gewricht of het kapsel. Toch heb ik nu 4 maanden later er nog steeds last van. Tijdens mijn training kan ik niet voluit gaan. Ik durf er niet met mijn volle gewicht aan te hangen uit angst om weer die pijn te voelen.”

Zelf ook ervaringsdeskundige met schouderklachten

Zelf loop ik ook graag een Obstacle Race, sterker nog hoe langer de afstand des te groter de uitdaging voor mij. Het verhaal van Michelle herken helaas ik maar al te goed. Gelukkig was mijn verdraaide schouder na 3 weken weer hersteld. Ik weet dan ook wat beter hoe het lichaam kan herstellen en de plekken te behandelen die daarin een rol spelen. Ik vroeg of Michelle naast haar sport last had op andere momenten.

Ook pijn tijdens onverwachte bewegingen

“Ja eigenlijk wel de hele dag door. Je maakt toch vaak net even een beweging waar je niet over nadenkt. Bij het aandoen van mijn jas, het omdoen van de autogordel, het pakken van een kommetje uit het keukenkastje. Gek eigenlijk he. Nu ben ik er vaker op gaan letten en doe ik eigenlijk zoveel mogelijk met mijn andere hand. Ik merk dat ik slechter ben gaan slapen omdat ik niet op die schouder kan liggen. Mijn nek trekt ook en ik begin wat last van hoofdpijn te krijgen”.

Hoe een ketenprobleem ontstaat

Wat klein en lokaal begon door een verrekte spier, is nu uitgelopen tot een ketenprobleem. Het lichaam heeft haar schouder tijdelijk op slot gezet om die pijnprikkel te dempen. Dit is een signaal om het rustiger aan te doen. Helaas voor velen van ons, passen we ons gedrag daar niet op aan. Zodra het lichaam te lang onder spanning staat gaan andere delen daar ook onder lijden.

Veranderingen in lichaamshouding

De lichaamshouding van Michelle gaf al een duidelijk compensatiepatroon aan. Haar pijnlijke schouder stond hoger opgetrokken en naar voren getrokken. Ook was duidelijk te zien dat de spierspanning aan die zijde van haar hals/nek hoger was.

Ik ben aan de slag gegaan om de spierspanning te verlagen en het beweegbereik van de schouder te vergroten. Niet door de focus te leggen op pijnlijke plekken, maar juist op andere plekken. Door het trauma tijdens de run zijn haar spieren aan de voorkant in grote mate opgerekt. Het lichaam trekt de schouder naar voren om die spieren te beschermen. Dit zorgt voor rekspanning aan de achterkant en tussen de schouderbladen.

Toewerken naar een gezonde lichaamshouding

Door de spanning aan de voorzijde te verminderen en op te rekken komen de spieren aan de achterkant als vanzelf weer bij elkaar. Die voelbare spanning aan de achterkant neemt dan af. Als gevolg daarvan neemt ook haar lichaamshouding weer gezonde vormen aan.

Waarom je bij mij oefeningen krijgt tijdens de massages

“In het begin vond ik het maar raar dat ik in een balletje moest knijpen en mijn armen de lucht in moest zwaaien terwijl Daan aan het masseren was. Ik dacht echt dat hij op de verkeerde plek bezig was. Maar al gauw merkte ik juist dat de spanning minder werd en ik veel verder kon reiken met mijn armen. Daan overtuigde me zelfs dat ik tegen weerstand in de bewegingen die ik ontweken had, pijnvrij kon uitvoeren. Bij mij viel het kwartje toen ik op mn buik lag en mijzelf van de tafel moest afzetten waardoor mijn rug kon draaien.”

Heldere uitleg over het waarom

“Het is juist dat Daan meer dan alleen maar masseert. Daan kijkt een paar stappen verder en brengt het geheel met elkaar in verbinding. Hij legt duidelijk en rustig uit hoe je lichaam werkt en waardoor het komt dat je pijn blijft voelen. Ik had het gevoel dat ik door Daan gehoord werd en dat hij verder keek dan naar een losstaand probleem.”

Super vette actiefoto’s als bedankje

Vorige week kreeg ik de bevestiging van mijn werk. Ik ontving drie hele vette actiefoto’s van Michelle: eentje van de mud Trenches onder de modder, eentje hangend aan de Low Rig aan de ballen en Nunchuks en eentje met haar medaille.

Herken jij je in het verhaal van Michelle en wil je nu ook eindelijk wel eens blijvend verlichting van je pijnklachten? 

Ik denk dat je deze artikelen ook interessant zult vinden

Hoe Bryon in 2 behandelingen van zijn lage rugklachten afkwam

Met een training op zaterdag had Bryon last gekregen van zijn onderrug. Bryon is een fanatiek sporter. Hij zit graag in de sportschool om aan kracht en conditietraining te doen. Hij gaat vier keer per week. Dat doet hij al 7 maanden. Hij let verder goed op zijn...