“Sinds ik een nieuwe stuur heb, heb ik last gekregen van mijn zitvlak. Mijn zitbot net boven de hamstrings geeft een stekende pijn. Ik ben in training voor een halve triatlon en zit dus wekelijks op de fiets. Ik merk dat ik er nu ook last van begin krijg tijdens het hardlopen. Kun jij hier eens naar kijken”.

Specialisatie voor Wielrenners

Deze vraag kreeg ik van Charly. Nu heb ik een specialisatie gevolgd voor sportmassage bij wielrenners, dus ik zei vol vertrouwen ja. De week erna kwam Charly langs.

Aan de lichaamsbouw van Charly kon ik snel afleiden dat hij erg sportief is. Brede schouders, slanke taille, smalle benen, weinig vet. Type gespierde spijker. We raakten aan de praat over zijn passie voor de sport. Ik deelde mijn eigen quirks wat betreft het hardlopen. Uiteindelijk kwam het gesprek uit bij de reden van zijn komst.

Tot nu toe heeft niets echt goed geholpen

“Ik heb al dry needling gehad, een afspraak bij de fysiotherapeut en bij een manueel therapeut om mijn bekken te kraken. Tot nu toe met te weinig resultaat. Zelf denk ik dat het komt omdat ik anders op mijn fiets zit. Ik ga nog een Bike Fitting laten doen (het juist afstellen van de fiets). Kan het zijn dat mijn spieren niet gewend zijn aan deze houding en daardoor pijn krijg?”

Charly zat in de goede richting te denken. Een klacht is nooit te herleiden tot een punt of spier. Het lichaam staat onder basisspanning om het skelet overeind te houden. De spieren en het bindweefsel geven deze spanning van buiten naar binnen.

Spieren zijn net elastiek

Vergelijk het met een elastiekje. Door het op te rekken neemt de spanning toe. Het elastiek wil terug naar binnen. Zo werkt het ook met de spieren. Door de spieren te gebruiken komen ze op rek. Deze elastische energie wordt vervolgens omgezet in beweging. Deze spanning komt echter niet op één spier te staan. Deze wordt verdeeld over het gehele lichaam, langs spierlijnen. Elke spier loopt als het ware door in een volgende spier en vormt zo een beweegketen.

Losmaken van de juiste spierlijnen

Ik ben aan de slag gegaan met de spierlijn aan het achterkant van het lichaam en een spierlijn die als een spiraal over het lichaam loopt. De spanning rond het zitvlak en de rest van het bekken was voelbaar. Door de nodige schuif en trektechnieken uit te voeren kon deze spanning snel verminderd worden. Ik ben beide spierlijnen na gelopen en kwam ook op andere punten de nodige spanning tegen.

Actief bewegen om nieuwe patronen aan te leren

Charly voerde ondertussen bewegingen uit terwijl hij op tafel lag. Hierdoor leerde ik zijn brein om bepaalde bewegingen op een gezonde manier uit te voeren. Er begint een nieuw beweegpatroon te ontstaan. De spieren leren te bewegen zonder overmatig spanning op te bouwen en vast te houden. Vaak zijn het de tegenwerkende spieren van de spieren waar je pijn hebt die de oorzaak zijn. Dit zorgt voor het overmatig op rek brengen van de pijnlijke spieren. Door de spierbalans tussen deze groepen te herstellen namen de klachten voelbaar af voor Charly.

Altijd maar eventjes verlichting

“Nooit geweten dat het juist andere spieren zijn die de oorzaak zijn. Ik ga altijd maar drukken op de plekken die pijn doen. Dat geeft eventjes verlichting. Nu voel ik direct dat mijn lichaam er anders op reageert. Ik voel dat alles losser en vrijer kan bewegen. Ik kijk nu echt weer uit naar mn volgende training. Maar toch eerst nog maar even die Bike Fitting doen haha.”

Pijnvrij voltooien van de halve marathon

Na 3 weken ontving ik van Charly het volgende antwoord op mijn vraag hoe het met hem ging:

“Dank voor je mail! Het gaat goed. Fietsafstelling heeft plaatsgevonden (inmiddels ook andere fiets) en geen last meer. Afgelopen zondag nog Halve marathon van Egmond gelopen en vanaf aanstaand weekend weer op de fiets. Ben op dit moment dan ook helemaal goed, maar weet je te vinden!”

Herken jij je in het verhaal van Charly en wil je nu ook eindelijk wel eens blijvend verlichting van je pijnklachten? 

Ik denk dat je deze artikelen ook interessant zult vinden

Hoe Bryon in 2 behandelingen van zijn lage rugklachten afkwam

Hoe Bryon in 2 behandelingen van zijn lage rugklachten afkwam

Met een training op zaterdag had Bryon last gekregen van zijn onderrug. Bryon is een fanatiek sporter. Hij zit graag in de sportschool om aan kracht en conditietraining te doen. Hij gaat vier keer per week. Dat doet hij al 7 maanden. Hij let verder goed op zijn...

Ook Blessurevrij Hardlopen?

Loop jij op dit moment regelmatig hard? Lukt het de laatste tijd niet meer vrijuit te genieten van het hardlopen? Of ben je nu wel pijnvrij maar ook juist heel erg blessure gevoelig?

Grote kans dat jij je lichaam niet op de juiste manier verzorgt. Neem je sport en je herstel serieus en zorg ervoor dat je blessurevrij door kunt blijven lopen.

Wil je weten hoe dat dan werkt? Meld je dan aan voor “Ontdek de wereld van het blessurevrij hardlopen”. Daarin laat ik zien hoe jij de kans op blessures aanzienlijk verkleind, veel meer resultaat kunt halen uit je huidige trainingen en met sprongen vooruit zult gaan in je sport.

Je hebt je met succes ingeschreven!