“3 jaar geleden heb ik een hernia gehad. Dat heeft me zo veel energie gekost, dat wil ik niet nog een keer meemaken. Vorige week met een potje zaalvoetbal met wat vrienden schoot het erin. Ik dacht direct weer terug aan die tijd. Ik heb rustig aan gedaan deze week maar wordt nu elke ochtend wakker met een stijve rug. Tijdens een dag op kantoor of na een stukje autorijden wordt ook alles direct stijf”. Dat waren de eerste woorden van Maarten toen ik vroeg wat ik voor hem kon doen.

Overlopende emmer

Maarten is begin 20, heeft verhuisplannen met zijn vriendin en net een half jaar geleden gestart bij zijn eerste ‘grote mensen baan’. Hij heeft een druk sociaal leven en sport graag 3 keer per week. Hij voetbalt op het veld en soms in de zaal, gaat graag squashen en gaat weleens met vrienden mee fitnessen. Ik stelde hem de vraag of dat mogelijk een rol kon spelen bij zijn blessure.

“Nou je het vraagt, ja ik voel me afgelopen maanden wel een beetje moe ja. Het is alsof ik net niet helemaal goed ben uitgerust”.

Maarten is net als veel van mijn andere cliënten een klassiek geval. Veel ballen in de lucht willen houden. En ja soms valt er dan weleens eentje. Zijn lichaam geeft hem nu een heel duidelijk signaal in de vorm van de rugklacht. Hij heeft teveel stenen in zijn emmer zitten. Nu loopt het over. Herken jij dit ook bij jezelf?

Waarom je lichaam op slot gaat

Voordat ik begin vraag ik altijd wat basis bewegingen uit te voeren. Zo kan ik zien hoe het beweegpatroon eruit ziet. Maarten was bij het zijwaarts buigen en draaien wat stijfjes. Stijver dan je van een twintiger mag verwachten. In veel gevallen is dit een reactie van het brein om diezelfde pijnprikkel te vermijden. Het lichaam wordt ‘op slot gezet’. Op de korte termijn is dat goed, maar niet te lang want dan gaat dat op zichzelf weer leiden tot klachten en ontstaat er een vicieuze cirkel.

Actief bewegen in plaats van stilliggen

Maarten ging op tafel liggen en ik ging aan de slag. Bij de meeste masseurs lig je een tijdje stil en wordt alles lekker gemasseerd. Ik ga een stapje verder. Ik wil namelijk weten tijdens het bewegen of mijn behandeling ‘binnenkomt en effect heeft’. De meeste pijnklachten voel je immers ook tijdens het bewegen.

Oorzaak van de rugpijn in verhoogde spanning in de kuiten

Maarten was zodoende ondertussen druk bezig met aanspannen, optillen en draaien van zijn benen, rug en hoofd. Dit zorgt voor variatie in spanning van de rugspieren en wervels. Ik kan dan veel gerichter bepalen waar je oorzaak van de pijn zit. Bij Maarten kwam zijn pijnprikkel met name uit zijn kuiten. Hier stond erg veel spanning op. Door de kuiten los te maken nam direct de druk op zijn rug af.

Ik vroeg twee keer tijdens de behandeling aan Maarten om van de tafel op te staan en de bewegingen van het begin te herhalen. Elke keer voelde hij zich vrijer in het bewegen en dat de prikkel minder werd.

Na twee behandelingen ‘weer het heertje’

Maarten was erg tevreden. Na twee behandelingen al heb ik Hajo groen licht kunnen geven zijn sport weer op te pakken. Wel met het advies om te temporiseren en niet met alles voluit te willen gaan. Hij gaf me een week later het volgende berichtje:

“Bedankt voor de behandelingen. Ik denk dat het erg geholpen heb. Voel me weer helemaal het heertje”.

Herken jij je in het verhaal van Maarten en wil je nu ook eindelijk wel eens blijvend verlichting van je pijnklachten? 

Ik denk dat je deze artikelen ook interessant zult vinden

Hoe Bryon in 2 behandelingen van zijn lage rugklachten afkwam

Hoe Bryon in 2 behandelingen van zijn lage rugklachten afkwam

Met een training op zaterdag had Bryon last gekregen van zijn onderrug. Bryon is een fanatiek sporter. Hij zit graag in de sportschool om aan kracht en conditietraining te doen. Hij gaat vier keer per week. Dat doet hij al 7 maanden. Hij let verder goed op zijn...

Ook Blessurevrij Hardlopen?

Loop jij op dit moment regelmatig hard? Lukt het de laatste tijd niet meer vrijuit te genieten van het hardlopen? Of ben je nu wel pijnvrij maar ook juist heel erg blessure gevoelig?

Grote kans dat jij je lichaam niet op de juiste manier verzorgt. Neem je sport en je herstel serieus en zorg ervoor dat je blessurevrij door kunt blijven lopen.

Wil je weten hoe dat dan werkt? Meld je dan aan voor “Ontdek de wereld van het blessurevrij hardlopen”. Daarin laat ik zien hoe jij de kans op blessures aanzienlijk verkleind, veel meer resultaat kunt halen uit je huidige trainingen en met sprongen vooruit zult gaan in je sport.

Je hebt je met succes ingeschreven!