Wat doet een sporttherapeut?

Je zit met een sportblessure of een pijnklacht. Je bent al een tijdje aan het zoeken welke therapie jou het beste van je klacht afhelpt. De fysio, de sportmasseur of toch maar de chiropractor. Het lijkt allemaal zo op elkaar.

Wat als je nu eens wist wat een sporttherapeut voor jou kan betekenen. De sporttherapeut heeft zich namelijk verdiept in het ontstaan en verhelpen van sportblessures. Dit doet hij op een manier die ervoor zorgt dat de klachten blijvend verholpen worden. In dit artikel lees je wat de sporttherapeut voor jou kan doen.


Leeswijzer

Bij de sporttherapeut ben je in goede handen

Verschil tussen specifieke en aspecifieke klachten

Ontstaan van stijve en stramme spieren en aspecifieke pijnklachten

De invloed van omgevingsfactoren op het ontstaan van sportblessures

Belasting of Belastbaarheid – keerzijde van dezelfde medaille

De rol van het zenuwstelsel

Deze signalen staan jouw herstel in de weg

Welke technieken gebruikt een sporttherapeut

Onderscheid ten opzichte van een fysiotherapeut en een sportmasseur

Waaraan herken je een goede sporttherapeut?

7 redenen waarom je naar de sporttherapeut gaat met een sportblessure


Bij de sporttherapeut ben je in goede handen

De sporttherapeut biedt een helpende hand om het lichaam in de juiste stand af te stellen en te houden. Hij zorgt ervoor dat de spieren voldoende zijn toe berust op hun taken van stabiliteit, coördinatie en kracht en het bindweefsel getraind wordt in mobiliteit en flexibiliteit. Hij ondersteunt in het herstel na een blessure en/of voorkomt het ontwikkelen van overbelastingsblessures.

De oorzaken van pijnklachten aan het bewegingsapparaat worden vaak gezocht in het fysieke vlak (houding, breuken, kneuzingen) maar worden daar lang niet altijd gevonden. In dergelijke gevallen is er sprake van een aspecifieke pijnklacht.

Verschil tussen specifieke en aspecifieke klachten

Specifieke klachten zijn klachten die kunnen worden verklaard vanuit een specifiek, pathofysiologisch mechanisme en/of door een stoornis in de anatomische structuur. Denk aan botbreuk , gewricht uit de kom of een spierscheuring. Mensen met dergelijke klachten dienen altijd eerst een (huis)arts of fysiotherapeut te raadplegen.

Aspecifieke klachten zijn klachten die NIET kunnen worden toegeschreven vanuit een specifieke afwijking of aandoening én dus NIET kunnen worden verklaard uit een stoornis in de anatomische structuur. De klachten worden veelal verklaard vanuit een fysiologische regulatiestoornis. Toch kunnen mensen klagen over pijn en ongemak.

Ontstaan van stijve en stramme spieren en aspecifieke pijnklachten

Gezondheid is een toestand en nooit een vaststaand feit. Je voelt je wisselend over de dag, een maand, een jaar gezond of iets minder gezond, het is een dynamisch evenwicht. Dit kan op lichamelijk, geestelijk en sociaal vlak verschillen. Toch hebben deze drie dimensies een invloed op je gezondheid en hoe jij je voelt.

WHO – “Gezondheid is een toestand van lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn en niet slechts het ontbreken van ziekte of gebrek”

De invloed van omgevingsfactoren op het ontstaan van sportblessures

Omgevingsfactoren spelen een belangrijke rol in dat dynamisch evenwicht. De druk die iemand ervaart (‘stress’) zorgt voor een disbalans tussen de belastbaarheid en belasting van een persoon. Een disbalans kan ertoe leiden dat het lichaam continu ‘onder spanning staat’.

 ” Normaal ren ik 3 keer  per week een rondje van 10 km onder de 50 min. Nu heb ik ‘ineens’ een blessure… “

Uit de intake kwam naar voren dat het bedrijf van de client in een reorganisatie zit, hij niet zeker is over het behoud van zijn baan, zijn huwelijk in slecht weer zit en hij vier dagen geleden op bed lag met griep.

Belasting of Belastbaarheid – keerzijde van dezelfde medaille

Zodra iemands belasting omhoog gaat heeft dat effect op het lichaam en de geest. Als deze belasting voorbij gaat aan wat iemands belastbaarheid is, is er sprake van overbelasting. Als deze mate van overbelasting te lang duurt (of plotseling erg groot is) leidt dat tot gezondheidsproblemen en de ontwikkeling van blessures.

De rol van het zenuwstelsel

De sporttherapeut neemt deze factoren mee in zijn behandeling. Zoals gezegd hersteld de sporttherapeut de afstelling van het lichaam terug naar de ‘default-mode’. Een balans waarin het lichaam niet de hele tijd ‘paraat staat’. Hij brengt het lichaam en met name de regulatie vanuit het zenuwstelsel tot rust.

Op de momenten namelijk dat je zenuwstelsel in ‘staat van paraatheid’ staat afgesteld raakt het bindweefsel- en spierstelsel overmatig gespannen, de hormoonhuishouding verstoord en bloedvaten worden chronisch vernauwd. Het lichaam vertaald dit als dreigende schade en begint (pijn)signalen af te geven van en naar het zenuwstelsel.

” Wist je dat het aanspannen van 5-10% van een spier ervoor zorgt dat de doorbloeding met 30% afneemt “

Deze signalen staan jouw herstel in de weg

Om de sportblessure succesvol weg te nemen wil de sporttherapeut achterhalen welke factoren een rol spelen bij het ontstaan (of in stand houden van) een sportblessure of pijnklacht.

Uit het intake gesprek haalt de sporttherapeut signalen naar boven die van invloed zijn op jouw belastbaarheid en daarmee op het ontwikkelen en in stand houden van een klacht of blessure. Herken jij bij jezelf één of meerdere van onderstaande punten en heb je last van sportblessure die niet overgaat, dan raad ik je aan contact op te nemen met een sporttherapeut:

  • Verhoogde prikkelbaarheid of snel chagrijnig;
  • Slaapstoornissen;
  • Concentratiestoornissen;
  • Snel optredende of chronische vermoeidheid of juist verregaande onrusttoestanden, waarbij je het gevoel hebt niet meer de kop stil te kunnen krijgen;
  • Emotionele problematiek of depressieve episodes
  • Toegenomen vatbaarheid voor infecties;
  • Ongewild gewichtsverlies of juist snelle gewichtstoename (buikvet) met atrofie van de spieren van de ledematen;
  • Gevoeligheid / sensitisatie;

Welke technieken gebruikt een sporttherapeut

Afhankelijk van het behandeldoel gaat de sporttherapeut aan de slag om je lichaam te helpen zichzelf te herstellen. Onderstaande behandeltechnieken zijn een greep uit de technieken die een sporttherapeut kan toepassen:

Therapeutische massagetechnieken

De klassieke sportmassage kent een basis aan technieken. De sporttherapeut maakt een combinatie van de klassieke sportmassage grepen. Strijkingen of knedingen worden met elkaar gecombineerd met als doel om de verschillende weefsellagen soepel langs elkaar te laten bewegen.

Bindweefsel massagetechnieken

Het bindweefsel speelt vaak een rol bij klachten en blessures. Door het zenuwstelsel komt dit vaak op spanning te staan en verlaagd dan de beweeglijkheid van het bewegingsapparaat. Door het onderhuids bindweefsel los te maken, creëer je ruimte voor de rest van het bewegingsapparaat.

Triggerpoint Massage technieken

De welbekende spierknopen worden Triggerpoints genoemd. In te strakke spieren ontstaan drukgevoelige punten die kenmerkende pijnpatronen kunnen uitstralen naar andere delen van het lichaam. Door de triggerpoints ‘uit te melken’ wordt de doorbloeding lokaal vergroot en worden triggerpoints gedeactiveerd.

Dry Needling

Sommige diepliggende triggerpoints zijn manueel slecht te benaderen. Met behulp van kleine acupunctuurnaaldjes zijn ze wel goed te behandelen. Het inbrengen van de naald zorgt voor minuscule microschade ter hoogte van enkele spiervezels. Dit zorgt voor een ontlading van het triggerpoint en een toename van de weefsel doorbloeding.

Mobilisaties en Manipulaties (gewrichtscorrecties)

Door de verlaagde beweeglijkheid neemt het beweegbereik van gewrichten af. De banden en kapsels worden stijver en stugger. De mobiliteit van gewrichten kan worden vergroot door het beweegbereik rustig en binnen de grenzen op te rekken.

Medical Taping

Het gebruik van medical tape verlengt het therapeutisch effect van de behandeling. De tape zorgt voor een verbetering van de doorbloeding en heeft positief effect op het de prikkeling van het zenuwstelsel. Door de tape ‘denkt’ het zenuwstelsel dat er positieve prikkels worden toegedient en past het zich daarop aan.

Foamrolling

Met behulp van een rol van samengeperst piepschuim kun jij thuis na afloop van een training zelf je spieren en bindweefsel onderhouden. Het foamrollen stimuleert de voeding en doorbloeding van het bindweefsel. Je krijgt les hoe je dit thuis zelf kunt doen.

Fascia Training

Naarmate de fascia op de juiste manier geprikkeld wordt is de conditie te verbeteren. Betere conditie is beter beweegbereik en minder kans op sportblessures en pijnklachten. De training van fascia verloopt echter op een andere manier dan klassieke krachttraining voor spieren.

Onderscheid ten opzichte van een fysiotherapeut en een sportmasseur

De fysiotherapeut is zich steeds meer gaan toeleggen op bewegingsleer en het geven van sportspecifieke beweegoefeningen om de kracht en coördinatie van spieren te versterken. In enkele gevallen behandelt de fysiotherapeut nog ‘hands-on’, maar in veel gevallen laat hij dit over aan de sporttherapeut of de sportmasseur.

Waar de fysiotherapie is gespecialiseerd in het opstellen van behandelplannen voor specifieke klachten, is de sporttherapeut gespecialiseerd in de behandeling van aspecifieke klachten.

De sportmasseur richt zich in de basis alleen op de behandeling van spieren en spierklachten met massages als belangrijkste techniek. De sporttherapeut onderscheid zich van de sportmasseur vanuit zijn therapeutische aanpak. De behandeling omvat meer dan alleen de spieren. De sporttherapeut gaat ook gericht aan de slag met het beïnvloeden van het zenuwstelsel, gewrichten en het bindweefsel.

Waaraan herken je een goede sporttherapeut?

Een sporttherapeut benaderd een klacht vanuit een breder perspectief. Zoals gezegd betrekt hij omgevingsfactoren en de werking van het zenuwstelsel in zijn behandeling. Hij zal om die reden een klacht altijd in beweegketens of beweegunits behandelen.

” Een klacht aan de kuit wordt altijd samen met een behandeling van de enkel en de knie genomen. Is de klacht al langere tijd aanwezig, kan het ook verstandig zijn om de lage rug mee te behandelen.

Een klacht aan de knie, moet daarom worden behandeld in een combinatie met de hamstrings, de quadriceps, de kuit, de heup en de lage rug. “

Het bindweefsel van de spieren stopt namelijk niet op punt A en punt B. Er is sprake van een continue verbinding van de ene spier die doorloopt in het bindweefsel van andere spieren, pezen en botten. Spanning op een spier zorgt daarom in veel gevallen op spanning op andere plekken in het lichaam.

” Sommige rugklachten worden veroorzaakt door te grote spanning op de voetzolen. Het losmaken van de spieren en het bindweefsel op de voetzool kan voor een grote vermindering van de rugklachten zorgen “

Een goede sporttherapeut kijkt daarom altijd verder dan de hulpvraag waarmee jij speelt. In sommige gevallen wordt je dus behandeld aan heel iets anders dan waarvoor jij gekomen bent.

7 redenen waarom je naar de sporttherapeut gaat met een sportblessure

  1. Hij heeft verstand van de meest voorkomende sportblessures en houdingsgerelateerde pijnklachten.
  2. Hij behandelt aspecifieke klachten vanuit een integrale visie. Hij doet niet alleen maar aan bestrijden van symptomen.
  3. Hij kijkt naar omgevingsfactoren die een rol spelen bij het tot stand komen of het in stand houden van blessures en pijnklachten.
  4. Hij heeft verstand van het zenuwstelsel en weet hoe hij dat kan beïnvloeden.
  5. Hij zet een breed scala aan (manuele) technieken in.
  6. Hij geeft advies ten aanzien van oefeningen die je thuis kunt uitvoeren om je conditie van je spieren en bindweefsel optimaal te krijgen en te houden
  7. Je hebt geen zin om spierversterkende oefeningen te doen. Je wilt ook dat er iets ‘aan je lichaam’ gedaan wordt.