Een spierscheur kent drie verschillende stadia varierend in pijn in lengte van herstel.

Bij een eerstegraads spierscheuring is er minder dan 5% van de spiervezels beschadigd. We noemen dit ook wel ‘strain’. Zo lang je wel kunt doorlopen nadat je een scherpe stekende pijn voelt tijdens het rennen noemen we het strain. Je kunt wel functioneel belasten maar bij passieve rek in de eindfase van de rek voel je ongemak en pijn. Er is geen zwelling of een bloeduitstorting te zien.

Bij een tweedegraads spierscheuring geeft lichte belasting al pijn. Tussen de 5 en 50% van de spiervezels is gescheurd. Het rekken van de spier geeft direct al pijn en de functionaliteit en de kracht van de spier nemen af. Lopen en afwikkelen van de voet is pijnlijk. Na pakweg 24 uur is een blauwe plek te zien. Soms kun je een ‘deukje’ in de spier voelen of zien.

Bij een derdegraads spierscheuring voel je direct een felle, scherpe pijn en heb je iets horen knappen. Meer dan 50%van de spiervezels zijn gescheurd. De pijn trekt weliswaar snel weg maar een zwelling en een bloeduitstorting zijn vrijwel direct zichtbaar. Bij het aanspannen van de spier zwelt een van de spierbuiken niet op. In de meeste gevallen dient een derdegraads spierscheuring operatief hersteld te worden. In de spierbuik is een grote deuk te zien en voelen.

De hersteltijd tussen de 3 verschillende gradaties loopt sterk uiteen. Bij een strain kun je onder begeleiding na 10 dagen de training hervatten. Bij een derdegraads spierscheuring moet je echter rekening houden met enkele maanden.

Een sporttherapeut helpt je bij het kiezen van een behandeltraject en kijkt goed met je mee in het opbouwen van je training

Wil jij vandaag nog starten met afscheid nemen van je Spierklachten?