Gek wordt je ervan. Die continue, zeurende, scherpe, snijdende of branderige pijn in je spieren…..

Wat lokaal begon, straalt nu uit naar andere spieren van je lichaam. Het vreet energie. Je aandacht is steeds bij de pijn Zo kun je niet voluit genieten van je sport.

Wat zou jij ervan zeggen als jij met dit document de sleutel in handen krijgt om snel, makkelijk en duurzaam afscheid te nemen van je pijnklachten?

Heb je weleens gehoord van triggerpoints?

Een triggerpoint is een gevoelig plekje in een strakke streng spierweefsel dat pijn doet als je erop drukt. Als je erop drukt kan het de symptomen van de pijn bevestigen op de plek zelf, of uitstralen naar andere plekken in je lichaam.

Door heel gericht en lokaal te behandelen is het mogelijk om pijnprikkels elders in het lichaam te verlagen en te laten verdwijnen. Veel van de pijn in het lichaam heeft daarmee zijn oorsprong in de spieren en niet, zoals vaak gedacht, in de gewrichten of organen.

Met de juiste kennis en aanpak kun jij thuis veel pijnklachten zelf behandelen. Dat scheelt je tijd en vooral geld.

Je moet echter wel bereid zijn een aantal dagen slechts een aantal minuten van je dag te investeren om de pijnlijke plekken te masseren.

Leeswijzer

Stap 1: Vind het triggerpoint van de veroorzakende pijn

Stap 2: Erachter komen welke triggerpoints actief zijn

Stap 3: Masseren van de triggerpoints binnen de pijngrens

Stap 4: Voorkom kramp in je vingers

Stap 5: Masseer met korte knedingen of strijkingen

Stap 6: Houdt de kneding of strijking even vast

Stap 7: Herhaal de kneding of strijking 6 tot 12 keer

Stap 8: Zet de gemasseerde spieren op lichte rek

Stap 9: Herhaal de oefeningen 4 tot 6 keer per dag

Wat als je geen verlichting van de pijn voelt?

Stap 1: Vind het triggerpoint van de veroorzakende pijn:

Veel, zo niet alle, masseurs en triggerpoint therapeuten putten hun kennis uit “Het Handoek Triggerpointtherapie” van Clarie Davies & Amber Davies.

Gelukkig is alle informatie ook voor jou gratis online te vinden. Op http://www.triggerpoints.net/ vind je per lichaamsonderdeel de mogelijke pijntjes en de triggerpoints die de oorzaak kunnen zijn. Klik het onderdeel aan waar jij pijn hebt en je krijgt plaatjes van spieren met daarin zwarte kruisjes te zien.

Stap 2: Erachter komen welke triggerpoints actief zijn:

Je voelt direct wanneer een triggerpoint actief is. Het is namelijk dusdanig gevoelig dat eroverheen strijken met je vingertoppen al pijnlijk kan zijn. Noteer voor jezelf alle gevoelige plekken op je lichaam die overeenkomen met de kruisjes van de tekeningen.

Het is goed mogelijk dat er meerdere triggerpoints actief zijn en dat je dus meerdere punten moet behandelen om van je pijn af te komen.

Stap 3: Masseren van de triggerpoints binnen de pijngrens:

Een triggerpoint dien je te masseren binnen de grenzen van je pijn. Dat betekent dat je in het begin voorzichtig te werk gaat en naarmate je succes hebt (de pijn neemt af) je meer kracht kunt geven.

Maar wat is dan binnen de pijngrens?

Ik raad je aan je pijn een cijfer te geven van 0 – 10, waarbij 10 ondraaglijke pijn is (een open botbreuk bijv.). Als je over het triggerpoint strijkt mag je niet boven ‘jouw 7’ uitkomen. Bij een 7 kun je nog normaal ademhalen, je zet de ademhaling niet op slot. Een 7 voelt aan als ‘prettige pijn’. Het is gevoelig maar het geeft wel het gevoel dat er verlichting van de pijn komt.

Dit is een persoonlijke grens en ligt voor iedereen ergens anders. Sterker nog deze kan zelfs van dag tot dag verschillen. De druk die je vandaag geeft kan mogelijk harder zijn dan de druk die je morgen aankunt. Wees niet stoer naar jezelf door te denken dat je harder moet kunnen dan eigenlijk lekker voelt.

Stap 4: Voorkom kramp in je vingers of spierpijn en gebruik een hulpmiddel:

Misschien herken je dat wel als je iemand masseert zonder dat je veel massage ervaring hebt. Je handen en vingers raken snel verzuurd en na 3 minuten heb je geen zin meer want het begint pijn te doen.

Door gebruik te maken van hulpattributen voorkom je deze onnodige pijn. Je zult merken dat je het veel langer volhoudt en op die manier de triggerpoints pijnvrij zelf kunt behandelen. Zorg er in ieder geval voor dat je zelf je eigen spieren ontspant.

Denk aan een massagebal (of tennis- of hockeybal), een foamroller (of een deegroller of een flesje water) en eventueel een ‘massageknobbel’ (verkrijgbaar bij online massageshops).

Stap 5: Masseer met korte knedingen of strijkingen:

De massage over het triggerpoint is een korte beweging. Je geeft diepe druk (onder de grens van jouw eigen 7) over het triggerpoint heen en laat de druk los. Je houdt contact met het gevoelige punt zonder je handen, vingers of attribuut weg te halen.

Met de druk die je geeft pers je als het ware de afvalstoffen uit het triggerpoint. Door de druk los te laten geef je de mogelijkheid om voedingsstoffen weer aan te zuigen.

Denk aan een spons in een emmer water. De spons met vies water wordt leeg gedrukt als je erin knijpt, en zuigt zichzelf vol als je de druk loslaat. Je laat de spons echter niet los, net als dat je contact houdt met het triggerpoint.

Stap 6: Houdt de kneding of strijking even vast:

Tel in je hoofd langzaam mee en houdt de druk voor ongeveer 2 seconden vast. Niet “één-twee”. Je telt langzaam “éénentwintig – tweeëntwintig”.

Stap 7: Herhaal de kneding of strijking 6 tot 12 keer:

Met een keer masseren zal de pijn niet verdwijnen. Geef daarom per keer het triggerpoint dat je masseert een aantal herhalingen. Dit zorgt voor directe verlichting van de pijn. Zorg er echter voor dat het het prettig en aangenaam blijft (zeker in het begin). Masseer eerder een paar keer 6 keer, dan direct te beginnen met 12 keer.

Stap 8: Zet de gemasseerde spieren op lichte rek

Als het goed is merk je na elke keer een verlichting van de pijn. Om te kijken of de spier daadwerkelijk wat van de spanning kwijt is geraakt is het goed (en lekker) om de spier lichtjes op te rekken. Rek en stretch daarom de behandelde spieren lichtjes op.

Stap 9: Herhaal de oefeningen 4 tot 6 keer per dag:

Door meerdere keren een prikkel te geven per dag zorg je ervoor dat de spanning niet terug keert. Als je maar 1 keer op een dag zou masseren ‘zakt’ je lichaam terug in de gespannen houding en blijven de triggerpoints actief.

Als je een aantal keer per dag masseert, geef je de spieren niet de kans om terug te zakken in die gespannen houding. Je zult merken wanneer je 4 tot 6 keer per dag masseert, dat je binnen 2 tot 4 dagen aanzienlijk minder last hebt van je pijnklachten.

Wat als je geen verlichting van de pijn voelt?

Als je op tijd start met behandelen van de pijnlijke plekken zul je ongetwijfeld snel merken dat je pijn afneemt.

Loop je echter al een tijdje rond met pijnklachten is de kans groot dat je niet alles goed weg krijgt. Ook bestaat er de kans dat je na verloop van tijd telkens last krijgt van dezelfde pijnlijke plekken. In dat geval is het verstandig een keer een afspraak te maken.

Ik heb me verdiept in de ontwikkeling van pijnklachten en hoe deze vaak ontstaan vanuit een samenspel van verstorende factoren in het lichaam. Het is dan goed mogelijk dat de pijnklachten niet alleen voortkomen uit triggerpoints in de spieren.

Het is goed mogelijk dat de fascia (het bindweefsel) structurele veranderingen hebben veroorzaakt die van invloed zijn op de stand van de gewrichten en daarmee spieren blijvend verkorten of verlengen.

Samen stellen we dan een behandelplan op om jouw pijnklachten te verminderen. Al naar gelang wat je nodig hebt kaart ik aan en ga ik mee aan de slag. Dit is vaak een combinatie van behandelingen in de praktijk, trainingsvormen voor de fascia en spieren en zelfmassages thuis.