Je lichaam schreeuwt om aandacht. Herken jij de 5 signalen van overbelasting?

Je bent sportief goed bezig. Je houdt ervan om lekker te trainen. Niemand is dan graag geblesseerd. Want dat betekent dat je niet kan doen wat je graag doet. Thuis zitten of rustig aandoen zou voor jou niet goed voelen. Bedenk je eens in hoe dat voor jou zou voelen?

Ik dacht dat het vanzelf wel over zou gaan…

Vaak hoor ik van klanten dat ze al een tijdje met een kleine blessure rondliepen maar dachten dat het vanzelf wel over zou gaan. Met als resultaat dat ze veel langer niet kunnen sporten door een grote blessure. Ik gun dat niemand. Zelf sport ik ook het liefst meerdere dagen per week in de buitenlucht. Daarom kies ik er soms voor om bewust niet te gaan of op rustiger niveau te trainen.

Mijn lichaam geeft namelijk duidelijke signalen waar ik enkel maar naar hoeft te luisteren om ervoor te zorgen dat ik niet geblesseerd raak. Het is de geest echter die deze signalen vaak wegstopt of afdoet als ‘niet aanstellen-gedrag’. In oplopende volgorde zijn er vijf signalen die je lichaam afgeeft. Luister er goed naar en voorkom daardoor grote blessures.

Het eerste signaal: Moeheid

Lokale moeheid in een spier of algehele moeheid. Je kent vast wel het gevoel dat je je minder energiek voelt dan je normaal gesproken voelt. Het gevoel van ‘pap in de benen’ of je ‘zo slap als een vaatdoek’ voelen. Als je hier niet naar luistert (lees je belasting op aanpast) dan slaat het gevoel al snel door naar stijfheid.

Het tweede signaal: Stijfheid

Moeheid slaat door naar stijfheid. Het gevoel dat je minder soepel beweegt, dat je ‘zo stijf als een plank’ bent. Dat de spieren koud aanvoelen voor, tijdens en na je training. Dat gewrichten net wat minder diep kunnen komen. Het beweegbereik wordt kleiner. Je voelt dat aanspannen eerder beperkt wordt dan je normaal gesproken zou voelen.

Het derde signaal: Verkramping of Verzuring

Train je door de moeheid en stijfheid heen dan gaan er delen van je lichaam verkrampt en verzuurd aanvoelen. Let wel dit is anders van spierpijn binnen 24 tot 48 uur na een stevige training. Het geven van druk op die stukken geeft je een heel vervelend en licht pijnlijk gevoel. Het gevoel alsof je op een blauwe plek zit te drukken zonder dat er een blauwe plek zit. Het is een rotgevoel maar je kunt er wel mee sporten. Het is aanwezig maar het vraagt niet je continue aandacht. Je kunt er doorheen bewegen.

Het vierde signaal: Lokale pijn

Je lichaam heeft je al geruime tijd signalen gegeven om je gedrag aan te passen. Toch heb je daar niet aan toegegeven en ben je door gegaan. Gevolg is dat er nu plek(ken) in je lichaam pijn doen. Soms alleen tijdens sporten, soms ook tijdens rustmomenten of soms alleen direct na afloop of aan het begin van de training. Er is een duidelijk verschil tussen verkramping en pijn. Bij pijn is je aandacht voortdurend gericht op die plek. Ongemak heeft plaatsgemaakt voor onwil voor bewegen. Je wil de pijn vermijden.

Het vijfde signaal: Uitstralende pijn

Naast de pijnlijke plek ga je bij druk op de pijnlijke plek duidelijk een uitstralende vorm van pijn voelen naar andere delen in je lichaam. Deze vorm van uitstralende pijn verdwijnt als de druk op de pijnlijke plek stopt. Deze uitstralende pijn is dus niet continu aanwezig. Op dit punt denken we vaak dat er sprake is van een nieuwe blessure omdat we vaak niet doorhebben dat de uitstralende pijn ergens anders zijn oorzaak heeft liggen. Denk aan tintelingen in de tenen of stekende pijn aan de enkel. Dit kan komen door pijnlijke drukpunten in de spieren van het onderbeen of zelfs nog hoger vanuit de billen!

Gefeliciteerd je hebt een ketenprobleem!

Het eindstadium is uitbreidende pijn. Als je zelfs met uitstralende pijn er niet voor kiest om je gedrag aan te passen en de factor tijd genoeg mogelijkheid geeft om zijn gang te gaan, kan lokale pijn uitmonden in uitbreidende pijn. De plekken waar je uitstralende pijn voelde beginnen continu pijnlijk te voelen, dus niet alleen meer door druk op het eerste pijnlijke punt. Je bent zolang doorgelopen dat er sprake is van een ketenprobleem.

Geen paniek, het is omkeerbaar

Er is immers sprake van een fysiologisch probleem (in de meeste gevallen een circulatie probleem) en niet van een plotseling trauma (verzwikking of scheur of botbreuk). Door middel van sporttherapie is het mogelijk om de circulatie te verbeteren en ervoor te zorgen dat de klachten verminderen en kunnen verdwijnen. Kom eens langs voor een gratis intakegesprek. Tot die tijd kun je met deze tips aan de slag zodat je met veel plezier goed kunt blijven sporten.

Advies van de dag:

Mijn advies voor vandaag: Ga eens voor jezelf na of je last hebt van pijn, verkramping, stijfheid of moeheid. Ga eens rustig op een stoel zitten of op bed liggen en ga met je gedachte en je gevoel in een paar minuten eens na hoe je lichaam aanvoelt. Maak daar een aantekening van en doe dat 5 dagen elke keer vlak voordat je gaat trainen. Als je het idee hebt dat er iets niet helemaal normaal voelt, pas dan je belasting daar wat op aan. Dat wil zeggen minder lang, hard of intensief trainen. Blijf wel in beweging want dat heeft je lichaam altijd nodig.