MTSS is voelbare pijn achter het scheenbeen aan de binnenkant van het been.

MTSS of Shin Splints staat voor Mediaal Tibiaal Stress Syndroom. MTSS komt met name bij hardlopers en militairen voor. De pijn treedt op tijdens inspanning en is door aanraking voelbaar over een gebied van pakweg 5 cm.

Hoewel de meningen verdeeld zijn wat nu precies de oorzaak is van het ontstaan van MTSS, zijn er twee leidende theorieen:

De Tibiale ‘buigtheorie’:

Het scheenbeen (de tibia) zou door ‘zware’ belasting buigen en als deze belasting de belastbaarheid van het bot overschrijdt, is aanpassing aan de belasting niet langer mogelijk en treedt er microschade op.

De plek waar het scheenbeen het meeste buigt is vanaf de onderste helft tot aan de enkel. Dit is dan ook de plek waar MTSS zich het meest openbaart. Door de overbelasting treden er diverse fysiologische processen in gang die met name van invloed zijn op de mineraaldichtheid van het bot.

De ‘Tractietheorie’:

Spieren hechten via een omhullende laag van het spierbindweefsel aan op het bot. Dit spierbindweefsel wordt ‘fascia’ genoemd. De voortdurende spanning op bepaalde spieren zorgt voor trekspanning van de fascia aan het bot. Als dit de belastbaarheid van het bot overschrijdt treden er irritatie en ontstekingsreactiesop in de fasciale verbinding naar het bot. De stand van de voet leidt tijdens het neerzetten en het afwikkelen van de voet tot de verhoogde irritatie van de fascia.

Het bestrijden van de irritatie en het trainen van de fascia van de spieren geeft veel succes in het snel en effectief verlichten van de klachten. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden beschikbaar.

Voorkom uitval – Verzorg je spieren

Zelf loop ik ook graag hard. Ik ben helemaal verknocht aan Obstacle Running. Om daar pijnvrij van te kunnen genieten loop ik na elke training altijd mijn hele lichaam na op verhardingen in mijn spieren. Doordat ik dit altijd doe voorkom ik een stijf gevoel en irritatie in mijn gewrichten.

Ben je benieuwd hoe jij kunt voorkomen dat je Runners Knee krijgt? Download dan de plaat hieronder en lees hoe jij thuis in enkele simpele stappen dat kunt bereiken.

Hulp nodig?

Met de juiste sporttherapeutische begeleiding en opbouw van je training kun je snel en effectief herstellen en je sport hervatten.

Wil jij vandaag nog starten met afscheid nemen van je Scheenbeenklachten?