Runners Knee is te herkennen aan een pijn voelbaar aan de buitenzijde en voorzijde van de knie.

Het is een overbelastingsblessure (met name bij hardlopers) van enkele spieren die over het kniegewricht lopen. De pijn wordt gevoeld aan de buitenzijde van de knie.

Als we lopen en rennen, glijden en wrijven de pezen van de bovenbeenspieren langs een botstuk van het dijbeen aan de buitenzijde van de knie. Als deze beweging heel vaak herhaald wordt kan dat leiden tot een ontstekingsreactie van de spierpees.

Hoe meer de pezen van de spieren op spanning worden gebracht, des te groter de kans is op het ontstaan van de blessure. Dit is een van de redenen waarom mensen met O-benen vaker last hebben van Runners Knee dan anderen.

De blessure heet weliswaar Runners Knee maar komt ook bij andere sporten voor. Denk aan sporten waarbij je vaak door de knieën moet buigen (maken van squats, veelvuldig traplopen).

Voorkom uitval – Verzorg je spieren

Zelf loop ik ook graag hard. Ik ben helemaal verknocht aan Obstacle Running. Om daar pijnvrij van te kunnen genieten loop ik na elke training altijd mijn hele lichaam na op verhardingen in mijn spieren. Doordat ik dit altijd doe voorkom ik een stijf gevoel en irritatie in mijn gewrichten.

Ben je benieuwd hoe jij kunt voorkomen dat je Runners Knee krijgt? Download dan de plaat hieronder en lees hoe jij thuis in enkele simpele stappen dat kunt bereiken.

Heb je hulp nodig?

Een sporttherapeut helpt je in het hervatten van je training en versterken van de spieren om de kans op blessures in de toekomst te verkleinen.

Wil jij vandaag nog starten met afscheid nemen van je knieklachten?