Een ontstoken achillespees ontstaat vaak bij langdurige overbelasting van de spieren van de kuit tijdens rennen of lopen.

De trekbelasting aan het peesweefsel veroorzaakt kleine haarscheurtjes. Het lichaam ruimt de cellen die kapot zijn gegaan (de kleine haarscheurtjes) op en wordt vervangen door nieuw weefsel.

Echter zijn de nieuw gevormde cellen nog erg fragiel. Deze zijn niet zo sterk om direct de krachten op te vangen en verdelen vanuit de kuit naar de voet. Toch is het vaak zo dat we doorlopen terwijl we kleine pijntjes voelen.

We gunnen ons lichaam niet de tijd en rust die het nodig heeft om goed en volledig te herstellen. Om je een beeld te vormen, de nieuwe cellen hebben ongeveer 5 tot 6 maanden de tijd nodig om net zo sterk te zijn als de cellen die ze hebben vervangen.

Dit heeft tot gevolg dat er continu sprake is van een ontstekingsreactie. Echter wat start als een kleine lokale reactie is nu uitgelopen tot een grote ontstekingsreactie. Deze zorgt ervoor dat de gehele achillespees gevoelig tot zelfs extreem pijnlijk aanvoelt.

Behandeling

De achillespees is de pees waaraan de 3 kuitspieren aanhechten aan het hielbeen (de hak van de voet). De pees maakt echter onderdeel uit van een spierlijn die over de gehele achterzijde van het lichaam loopt. Van de onderkant van de tenen tot aan de schedel.

De pijn is voelbaar in de achillespees maar kan het gevolg zijn van opgebouwde spanning en overbelasting in andere delen van het lichaam. Een behandeling die alleen de focus heeft op de achillespees kan daarom nooit succesvol zijn. De spanning in de zool van de voet of in de hamstrings of rugspieren moeten goed nagekeken en losgemaakt worden.

Waar mogelijk buig en strek je de enkel onbelast op geleide van de pijn. Ga op de bank of het bed liggen. Stukje bij beetje ga je deze oefeningen ook belast uitvoeren. Ga bijvoorbeeld op je tenen op een traptrede staan en verplaats je gewicht naar je tenen toe (de kuit spant aan) en laat vervolgens je hakken langzaam naar beneden zakken (rekken van de kuit). Door deze serie te herhalen train je kuitspieren.

Vervolgens is het verstandig om oefeningen te gaan doen die de conditie van het peesweefsel verder versterken. Door deze oefeningen 2 keer per week te doen (kost niet langer dan 10 minuten per keer) zul je merken dat je nooit meer last krijgt van achillespees ontstekingen.

Een sporttherapeut helpt je in het hervatten van je training en versterken van de spieren om de kans op blessures in de toekomst te helpen verkleinen.

Wil jij vandaag nog starten met afscheid nemen van je Achillespeesklachten?