Kneuzingen, verstuikingen of verzwikken zijn benamingen voor in de basis hetzelfde soort trauma. Het zijn alleen de plaats en de manier hoe ze ontstaan die van elkaar verschillen. Kneuzingen kunnen over het gehele lichaam voorkomen. Verstuikingen (verzwikken) ontstaan alleen in gewrichten, dus niet in spieren.

Kneuzingen zijn trauma’s van het weefsel tussen de toplaag (opperhuid) van de huid en de botten. De opperhuid beschadigt niet en er is geen wond te zien. De beschadigde weefsels kunnen spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en andere weefsels zijn. Er treed celdood op.

Beschadigen deze weefsels dan komt er vocht en bloed vrij door kapotte bloedvaten. Dit zorgt voor een zwelling en door de verhoogde druk komen zenuwen in de knel. Hierdoor ontstaat pijn. Druk je op de kneuzing, dan verhoogt de druk op de zenuwen en voel je dus meer pijn.

Kneuzingen ontstaan altijd door een uitwendige oorzaak. Plekken op het lichaam die vaak gekneusd worden zijn de spieren in de armen en benen of het gezicht. Kneuzingen komen vaak voor in de onderarm, het onderbeen of in het gezicht. Kneuzingen kunnen ontstaan door stoten, vallen en dergelijke.

Verstuiking (verzwikken) komt alleen voor bij gewrichten. Door een kracht van buitenaf beweegt het gewricht buiten zijn normale beweeggrens. Het wordt overstrekt of verdraaid waardoor banden en kapsels overstrekt worden of (gedeeltelijk) kunnen inscheuren. Denk aan een enkel die dubbel klapt, een knie die verdraaid of een pols die overstrekt raakt bij het opvangen van een val. Het bot in het gewricht zelf raakt niet beschadigd.

Verder gebeurt bij een verstuiking hetzelfde als bij een kneuzing. Er ontstaat een zwelling omdat door de weefselschade bloed en vocht het weefsel indringt waardoor druk ontstaat op de zenuwen. Bewegen van het gewricht wordt moeilijker en pijnlijk.

In beide gevallen ontstaan er blauwe plekken in het beschadigde weefsel. Met de tijd zul je zien dat de kleur verschiet van blauw/paars naar groen/geel en dat de verkleuring ‘wegzakt’ naar beneden. Voor zowel kneuzingen als verstuikingen duurt het herstel tussen de 3 tot 5 weken afhankelijk van de ernst van de val.

Begin 4 dagen na het trauma wel met functioneel bewegen binnen de pijngrenzen. Een sporttherapeut kan je helpen bij het hervatten van je training en het weefselherstel helpen versnellen.