Wat zijn nu precies pijnklachten en symptomen?

Pijnklachten en symptomen zijn erg subjectief. Wat voor de een gevoelig is, kan voor de ander uitermate pijnlijk zijn. Iemand kan zich na het vallen of stoten een beetje beurs voelen, de ander kan niet meer opstaan van de pijn. Om toch enige duidelijkheid te geven waaraan of in welke mate iemand ergens last van ondervind gebruiken we heel veel verschillende woorden in onze taal.

Iets kan:

• branderig aanvoelen,
  • of juist stekende pijn geven,
  • aanvoelen als zenuwpijn,
  • tintelen, doof gevoel, prikkelen, jeuken, uitstralen etc.

Anderzijds kunnen we de plek van de pijn gebruiken om meer duidelijkheid te geven.

• Ik heb rugklachten,
  • hoofdpijn,
  • knieklachten,
  • een stijve enkel,
  • koude vingers.

Naast de woorden die we geven zijn er ook oorzaken die voorafgaan aan de pijnklacht. Je kunt

• een verkeerde beweging maken,
  • ergens vanaf vallen,
  • je enkel kan dubbelklappen,
  • iemand helpen met verhuizen,
  • een keer meedoen aan sportdag,
  • helemaal nooit sporten,
  • al jarenlang vloeren leggen of dagelijks met de muis werken.

De activiteit die je uitvoert kan ervoer zorgen dat je een blessure krijgt of ontwikkeld. In veel gevallen geeft het lichaam ruim van te voren signalen waar je slechts maar naar hoeft te luisteren om pijnklachten te voorkomen. Het gedrag wat we laten zien is bepalend voor de gezondheid van ons lichaam.

In dit deel van de Gezond Sporten – Kennisbank vind je korte artikelen die meer uitleg geven aan al deze verschillende begrippen. Want zodra je begrijpt waarover het gaat is het vele malen makkelijker te herstellen van je pijnklachten. Dat staat namelijk als een paal boven water. Het lichaam past zich aan jouw gedrag aan. Dus als jij ervoor kiest bij de pakken neer te gaan zitten, zul je pijn blijven voelen.

Als jij er echter voor kiest te luisteren naar de signalen van je lichaam kun je heel snel hier vanaf komen.