Bij verrekte of afgescheurde enkelbanden scheuren ze in of zelfs helemaal  af.

In de meeste gevallen verrek je de enkelbanden tijdens een verzwikking, verstuiking of kneuzing van de enkel. De banden die aan de voorzijde en buitenzijde van de enkel lopen worden opgerekt. In ernstige gevallen scheuren ze in of helemaal af. Bij een verrekking is er sprake van celnood in plaats van celdood. Er zijn kleine haarscheurtjes ontstaan in de ligamenten van de enkel.

Hoewel de enkel pijnlijk kan aanvoelen is het belangrijk de enkel functioneel te blijven belasten op geleide van de pijn. De kans dat de enkel anders stijf wordt vertraagd het herstel. Buig en strek de enkel gedurende de dag. Als je bijvoorbeeld aan het werk bent achter je bureau kun je de enkel in series van 15 keer rustig buigen en strekken.

Daarnaast kan het verstandig zijn de enkel in te tapen met Medical Tape. Deze elastische tape geeft een prikkel aan je huid en de onderliggende fascia en gewrichtsbanden die het herstel ondersteunt. Hoe je deze tape aanlegt zie in onderstaand filmpje.

Om de enkel verder te ontzien is het goed om spierversterkende oefeningen te gaan doen. Spieren zorgen in eerste instantie voor de stabiliteit van de gewrichten. Pas als deze door vermoeidheid of overmatige rek- / trekbelasting hun werk niet meer goed uitvoeren komt de druk te staan op de banden van de gewrichten.

Hoe sterker en in betere conditie de spieren zijn, des te kleiner de kans is dat er een beroep gedaan hoeft te worden op de enkelbanden. Een sporttherapeut kan jou gericht advies geven wat je thuis kunt doen en je begeleiden in het herstellen van je klachten.

Wil jij vandaag nog starten met afscheid nemen van je enkelklachten?