Fasciitis plantaris is een ontsteking van het ‘peesblad’ (de fascia plantaris) onder de voet.

De ontsteking ontstaat vaak bij langdurige overbelasting van de spieren tijdens rennen of lopen. De trekbelasting aan het peesweefsel veroorzaakt kleine haarscheurtjes. Het lichaam wil de schade opruimen en vervangen door nieuw weefsel. Dit duurt enkele dagen.

Echter zijn de cellen die nieuw gevormd worden nog erg fragiel. Deze zijn niet zo sterk om direct de krachten op te vangen en te verdelen over de voet. Toch is het vaak zo dat we ons lichaam niet de tijd geven die het nodig heeft om goed en volledig te herstellen. Om je een beeld te vormen, de nieuwe cellen hebben ongeveer 5 tot 6 maanden de tijd nodig om net zo sterk te zijn als de cellen die ze hebben vervangen.

Dit heeft tot gevolg dat er continu sprake is van een ontstekingsreactie. Echter wat gestart is als een kleine lokale reactie is nu uitgelopen tot een grote ontstekingsreactie. Deze zorgt ervoor dat de gehele zool van de voet gevoelig tot zelfs extreem pijnlijk aanvoelt.

Vaak wordt fasciitis plantaris ookwel hielspoor genoemd. Dit is echter niet helemaal correct. Het is echt een andere soort blessure. De verwarring komt echter doordat het gevoel van beide blessure aan de onderkant van de voet tegen het hielbeen (de hak) gevoeld wordt.

Behandeling

Om Fasciitis Plantaris goed te behandelen is een combinatie aan maatregelen nodig. De belasting op het peesblad dient aangepast te worden, evenwel door minder te sporten of door de intensiteit aan te passen.

De omliggende weefsels (spieren en gewrichten) moeten met elkaar in relatie behandeld te worden om de overspannen toestand te verminderen. De belasting op de hak moet worden verminderd en dat kan zomaar zijn door een te veel aan spanning in andere plekken te verminderen.

Als dat succesvol gedaan wordt kun je redelijk snel de sport hervatten of zelfs rustig blijven door trainen. Laat je voorlichten door een sporttherapeut hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Wil jij vandaag nog starten met afscheid nemen van je Voetklachten?

Ik denk dat je deze artikelen ook interessant zult vinden

Kun je Sporten met Blaren – Tips hoe je omgaat met blaren

Kun je Sporten met Blaren – Tips hoe je omgaat met blaren

Blaren ontstaan als acute reactie op plotselinge wrijving en druk op de huid en ontstaan vaak aan het begin van het seizoen of na een periode van rust.Blaren, niets is zo vervelend. Als we weer wat langer aan het sporten zijn verdedigt ons lichaam zich door de aanmaak...

Wat zijn verrekte of afgescheurde enkelbanden – Tips voor herstel

Wat zijn verrekte of afgescheurde enkelbanden – Tips voor herstel

Bij verrekte of afgescheurde enkelbanden scheuren ze in of zelfs helemaal  af. In de meeste gevallen verrek je de enkelbanden tijdens een verzwikking, verstuiking of kneuzing van de enkel. De banden die aan de voorzijde en buitenzijde van de enkel lopen worden...

Ook Blessurevrij Hardlopen?

Loop jij op dit moment regelmatig hard? Lukt het de laatste tijd niet meer vrijuit te genieten van het hardlopen? Of ben je nu wel pijnvrij maar ook juist heel erg blessure gevoelig?

Grote kans dat jij je lichaam niet op de juiste manier verzorgt. Neem je sport en je herstel serieus en zorg ervoor dat je blessurevrij door kunt blijven lopen.

Wil je weten hoe dat dan werkt? Meld je dan aan voor “Ontdek de wereld van het blessurevrij hardlopen”. Daarin laat ik zien hoe jij de kans op blessures aanzienlijk verkleind, veel meer resultaat kunt halen uit je huidige trainingen en met sprongen vooruit zult gaan in je sport.

Je hebt je met succes ingeschreven!