Een verzwikte enkel (of een verstuikte of gekneusde enkel) loop je op als je tijdens het neerzetten van of het landen op de voet te veel gewicht op de binnen- of buitenrand van de voet krijgt.

Je staat dan als het ware op de rand van je voet in plaats van op de onderkant. De enkel klapt dubbel waardoor in de meeste gevallen de voet naar binnen zwikt. De enkelbanden worden opgerekt of kunnen in ernstige gevallen inscheuren of zelfs helemaal afscheuren.

Dit geeft direct een scherpe pijn (vaak aan de van buitenzijde de enkel) maar neemt binnen een paar dagen weer af. Is er direct na het trauma een zwelling te voelen in de enkel en is lopen zonder ondersteuning niet mogelijk, dan is het verstandig om een foto, echo of MRi te laten maken bij het ziekenhuis. Na enkele dagen zul je merken dat je een grote bloeduitstorting ziet rondom de enkel.

Behandeling

Direct na het trauma kan het lekker zijn om te koelen met een icepack. Dit is slechts om de pijn te bestrijden, niet om de zwelling te beperken. De zwelling gaat hoe dan ook wel optreden. Koel zo vaak als dat prettig aanvoelt op een dag. Je gaat het herstel hiermee niet versnellen. Indien gewenst kun je de pijn verminderen door het slikken van paracetamol.

De eerste vier dagen is het verstandig de pijnlijke enkel niet te belasten. Houdt de enkel hoog om een kloppend en pijnlijk gevoel te verminderen. Probeer heel rustig aan de enkel te buigen en strekken, zonder dat dit pijn doet. Je ondersteunt hiermee het functioneel herstel.

Op geleide van de pijn kun je de enkel functioneel gaan belasten. Dat wil zeggen lopen in en rondom het huis. Na een dag of tien kun je het sporten weer oppakken. Begin met lopen, dan rustig joggen en elke volgende training kun je de draad weer rustig aan verder oppakken en je trainingsduur en intensiteit verder uitbouwen.

Therapie moet gericht zijn op bestrijding en verlichting van de klacht van de primaire plek en in breder oogpunt vanuit de gehele functionele beweegketen die de pijn veroorzaakt.

Een sporttherapeut kan jou gericht advies geven wat je thuis kunt doen en je begeleiden in het herstellen van je klachten. Verder helpt hij je in het hervatten van je training en versterken van de spieren om de kans op blessures in de toekomst te helpen verkleinen.

Wil jij vandaag nog starten met afscheid nemen van je Enkelklachten?

Ik denk dat je deze artikelen ook interessant zult vinden

Kun je Sporten met Blaren – Tips hoe je omgaat met blaren

Kun je Sporten met Blaren – Tips hoe je omgaat met blaren

Blaren ontstaan als acute reactie op plotselinge wrijving en druk op de huid en ontstaan vaak aan het begin van het seizoen of na een periode van rust.Blaren, niets is zo vervelend. Als we weer wat langer aan het sporten zijn verdedigt ons lichaam zich door de aanmaak...

Wat zijn verrekte of afgescheurde enkelbanden – Tips voor herstel

Wat zijn verrekte of afgescheurde enkelbanden – Tips voor herstel

Bij verrekte of afgescheurde enkelbanden scheuren ze in of zelfs helemaal  af. In de meeste gevallen verrek je de enkelbanden tijdens een verzwikking, verstuiking of kneuzing van de enkel. De banden die aan de voorzijde en buitenzijde van de enkel lopen worden...

Ook Blessurevrij Hardlopen?

Loop jij op dit moment regelmatig hard? Lukt het de laatste tijd niet meer vrijuit te genieten van het hardlopen? Of ben je nu wel pijnvrij maar ook juist heel erg blessure gevoelig?

Grote kans dat jij je lichaam niet op de juiste manier verzorgt. Neem je sport en je herstel serieus en zorg ervoor dat je blessurevrij door kunt blijven lopen.

Wil je weten hoe dat dan werkt? Meld je dan aan voor “Ontdek de wereld van het blessurevrij hardlopen”. Daarin laat ik zien hoe jij de kans op blessures aanzienlijk verkleind, veel meer resultaat kunt halen uit je huidige trainingen en met sprongen vooruit zult gaan in je sport.

Je hebt je met succes ingeschreven!