Bij een gebroken enkel hou je in sommige gevallen hou je een pijnlijk, stekend of brandend gevoel over.

Als je door een trauma je enkel breekt moet je naar het ziekenhuis. In de meeste gevallen voel je zelf het beste aan hoe erg het eraan toe is. Een röntgenfoto geeft echter zekerheid. In de meeste gevallen krijg je 6 weken loopgips, in het slechtste geval zal er een operatie moeten plaatsvinden om de enkel te laten herstellen.

Door het gips wat je enkele weken moet dragen, neemt de kracht, coordinatie en stabiliteit van je spieren en het gewricht snel af. Deze zul je moeten aansterken door kracht- en coördinatietraining.

Het kan dan zijn dat er in je spieren van het onderbeen triggerpoints zijn gevormd. Dit zijn drukgevoelige punten in de spier die een kenmerkend pijnpatroon van uitstralende pijn veroorzaken. Het laten masseren en behandelen van deze triggerpoints is een snelle, effectieve en pijnvrije methode om het herstel van de enkel verder te ondersteunen.

Hoe sterker en in betere conditie de spieren zijn, des te kleiner de kans is dat er een beroep gedaan hoeft te worden op de enkelbanden. Therapie moet gericht zijn op bestrijding en verlichting van de klacht van de primaire plek en in breder oogpunt vanuit de gehele functionele beweegketen die de pijn veroorzaakt.

Een sporttherapeut is goed in staat je hierin te begeleiden en de pijnklachten aan de rug een halt toe te roepen en verminderen. Er is geen noodzaak om operatief in te grijpen omdat je lichaam zelf in staat is deze pijnklachten aan te pakken.

Wil jij vandaag nog starten met afscheid nemen van je Enkelklachten?

Ik denk dat je deze artikelen ook interessant zult vinden

Kun je Sporten met Blaren – Tips hoe je omgaat met blaren

Blaren ontstaan als acute reactie op plotselinge wrijving en druk op de huid en ontstaan vaak aan het begin van het seizoen of na een periode van rust.Blaren, niets is zo vervelend. Als we weer wat langer aan het sporten zijn verdedigt ons lichaam zich door de aanmaak...